• تاثیر تغذیه مادر بر زردی نوزاد و میزان بیلی روبین توتال پس از تولد نوزاد یکی از مسائل مهمی است که به آن باید توجه ویژه ای نمود. تغذیه یکی از فاکتورهای مهم در دوران بارداری است و نشان دهنده یک بارداری سالم می باشد زیرا به صورت مستقیم روی سلامت مادران , مشکلات بارداری , رشد و نمو جنین و خطرات حین زایمان تاثیرگذار است. مسئله تاثیر تغذیه مادر بر زردی نوزادان از گذشته در میان مردم رایج بوده است و بسیاری از افراد عقیده دارند که مصرف غذاهایی با طبیعت گرم احتمال ایجاد زردی در نوزادان را افزایش می دهد. تا کنون تحقیقات جامع و دقیقی در این زمینه که بتواند صحت و سقم این مسئله را مشخص نماید انجام نشده است. در این مقاله نیز قصد داریم میزان بیلی روبین توتال بر اساس تغذیه مادران با طبیعت گرم و سرد را بررسی نماییم.

    بررسی تاثیر تغذیه مادر بر زردی

    در بررسی های انجام گرفته مادران باردار مورد مطالعه قرار گرفتند و معیارهای مورد نیاز برای این پژوهش و فاکتورهای غذایی بررسی شدند. از نوزادان این مادران در بدو تولد توسط آزمایش خون میزان بیلی روبین و آزمایشات همولیز مورد بررسی قرار گرفت. این اندازه گیری ها به صورت مکرر انجام گرفته و توسط نرم افزارهای مخصوص آنالیز می شوند. در این بررسی غذاهایی که مادران در سه ماهه سوم بارداری مصرف کرده بودند از نظر سرد و گرم بودن مورد مطالعه قرار گرفتند

    و میزان مصرف انواع غذاها در مادران به ۵ دسته اصلی تقسیم شد.

    گروه اول با میزان مصرف یک بار در ماه یا کمتر

    گروه دوم با مصرف یک بار در هفته

    گروه سوم با میزان مصرف دو تا چهار بار در هفته

    گروه چهارم با میزان مصرف پنج تا شش بار در هفته

    گروه پنجم با مصرف روزانه

    غذاهای گرم در این بررسی شامل میوه ها و پروتئین ها شامل انجیر , انگور , خربزه , هویج , سیب , کدو, شلغم , انبه , بادمجان , خرما , زیتون , سیر , کلم , گوشت گوسفند , جگر , تخم مرغ , میگو , خامه , کره و آجیل می باشد و غذاهای سرد شامل اسفناج , باقلا , خیار , بامیه , هلو , هندوانه , ذرت , گیلاس , لیمو شیرین , گوشت گاو , مرغ , ماست , دوغ و پنیر می باشد. در این بررسی همچنین تنها نوزادان با وزن بالای ۲۵۰۰ گرم و با حال عمومی خوب مورد بررسی قرار گرفتند و تاثیر تغذیه مادر بر زردی روی نوزادان نارس , نوزادان دارای ناسازگاری های خونی , نوزادان دارای زردی در ۲۴ ساعت اول و نوزادان بد حال از این مطالعه حذف شدند.

    نتیجه بررسی تاثیر تغذیه مادر بر زردی

    در مطالعاتی که روی تاثیر تغذیه مادر بر زردی انجام گرفته است در خانواده برخی نوزادان سابقه زردی دیده می شود همچنین در این مادران مصرف دارو در دوران بارداری منفی بوده است و تست کومبس نوزادان نیز منفی بود. همچنین میزان بیلی روبین در نوزادان حاصل از زایمان طبیعی بالاتر از نوزادان سزارینی بود. برخی از نوزادان نیز نیاز به درمان با دستگاه فتوتراپی داشتند که توسط نور درمانی به کاهش سطح بیلی روبین آنها کمک می شود.  در این بررسی بین مجموعه غذاهای گرم به صورت کلی با سطح بیلی روبین نوزادان همچنین بین مجموعه غذاهای سرد به صورت کلی و سطح بیلی روبین در نوزادان هیچ ارتباط معناداری وجود ندارد.

    • اما میان مصرف
    • پروتئین های گرم
    • میوه های گرم
    • پروتئین های سرد
    • و میوه های سرد

    با میزان بیلی روبین در نوزادان ارتباط معناداری وجود دارد.

    به این معنی که در یک سری از غذاها مثل سیب , خرما , زیتون , خیار , هندوانه , لیمو شیرین , گوشت گاو , گوشت گوسفند , گوشت مرغ , ماست و پنیر رابطه مستقیمی با سطح بیلی روبین در نوزادان می توان دید و مادرانی که از این غذاها بیش از چهار بار در هفته استفاده کرده بودند بیلی روبین نوزاد شان در سطح بالاتری بود. همچنین در غذاهایی مثل هویج , باقلا , ذرت , جگر , میگو , کره و دوغ رابطه عکس با سطح بیلی روبین نوزاد وجود دارد. به این معنی که مادرانی که بیش از چهار بار در هفته از این غذاها استفاده کرده بودند بیلی روبین نوزاد آنها در محدوده پایین تری نسبت به سایر نوزادان قرار داشت.

    ریسک های زردی

    زردی از عارضه های شایع در دوران نوزادی است.

    و به فاکتورها و عوامل مختلفی بستگی دارد.

    اما شاید یکی از مهمترین فاکتورها در ایجاد زردی نوزاد از جانب مادر باشد.

    و یکی از آنها نیز تاثیر تغذیه مادر بر زردی نوزاد است.

    سن بالای ۲۵ سال در مادران و دادن داروی اکسی توسین برای القای بارداری در این مادران افزایش خطر بیلی روبین در نوزادان را به دنبال دارد. تاثیر تغذیه مادر بر زردی نوزادان یک عامل مهم است که برای کاهش و درمان زردی نوزاد و پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به زردی بسیار مهم است. یکی از موارد مهم در تغذیه مادران مصرف غذاهای دریایی است مطالعات نشان داده است که میزان مصرف ماهی و غذاهای دریایی می تواند باعث رشد حافظه تشخیص بصری در کودکان شده و ریسک زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس و با وزن کم را کاهش می دهد.

    همچنین در مطالعاتی که انجام گرفته است میزان مصرف اسید های چرب در مادران تاثیری بر میزان زردی نوزادان ندارد. آنچه از مطالعات روی تاثیر تغذیه مادر بر زردی به دست آمد این است که مصرف برخی از غذاها از هر دو گروه گرم و سرد روی میزان بیلی روبین نوزادان اثر داشت و این مسئله که مصرف غذاهای گرم باعث ایجاد زردی در نوزادان می شود کاملا درست نیست.

    اجاره دستگاه زردی نوزاد از خدمات شرکت زردی شکن رسام برای درمان زردی به صورت قطعی است با ما تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *