زردی در بزرگسالان

  • برای پیشگیری از ابتلا به زردی در میان افراد بزرگسال باید از اختلالات خاصی که منجر به زردی می‌شوند جلوگیری نمود. البته برخی از این اختلالات قابل پیشگیری هستند اما ممکن است برخی دیگر کمتر قابل پیش‌گیری باشند. اما با این حال، می توانیم با انجام اقدامات خاصی وجود دارند خطر ابتلا به زردی در بزرگسالان را کاهش دهیم و از آن پیشگیری نماییم. در مقاله قبلی در مورد علل و عوامل ایجاد کننده در زردی در افراد بزرگسال صحبت کردیم در این جا اقدامات خاص برای پیشگیری از ابتلا به زردی را ارائه می کنیم.

    راهکارهای پیشگیری از ابتلا به زردی

    آسیب های کبدی یکی از مهم ترین علل ابتلا به زردی است.

    از این رو به منظور جلوگیری از این آسیب ها و پیشگیری از ابتلا به زردی نوزاد  یا به اصطلاح اوردوز کردن غیر عمدی، مصرف هر گونه دارویی باید طبق دستور پزشک انجام شود. اگر فردی به اختلالات خاصی مثل کمبود G۶PD یا سیروز مبتلا است از مصرف هرگونه دارو به صورت خودسرانه باید اجتناب نماید و پیش از مصرف هرگونه دارو باید با پزشک خود مشورت نماید. اجتناب از رفتارهای پرخطر مانند روابط جنسی یا تزریق مواد مخدر می تواند در کاهش و پیشگیری از ابتلا به زردی موثر باشد. همچنین در هنگام کار با محصولات خونی و آمپول باید تمامی موارد احتیاط آمیز را جهت پیشگیری از ابتلا به زردی رعایت نمایید.

    هر چه خطر ابتلا به هپاتیت B یا هپاتیت C کمتر شود.

    پیشگیری از ابتلا به زردی نیز ساده تر خواهد بود.

    خود را در برابر هپاتیت A و هپاتیت B واکسینه نمایید.

    در حال‌ حاضر هپاتیت C هیچ گونه واکسیناسیونی ندارد.

    پیشگیری از ابتلا به زردی با پیشگیری از هپاتیت

    مصرف مواد غذایی آلوده و آب غیر بهداشتی می تواند یک عامل در ایجاد هپاتیت A باشد.

    برای پیشگیری از ابتلا به زردی از مصرف این مواد اجتناب نمایید.

    اگر مجبور به مسافرت به مناطقی هستید که مالاریا در آنجا بومی است باید اقدامات احتیاطی لازم از جمله مصرف داروهای پیشگیری کننده برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را با دستور پزشک انجام دهید. مصرف الکل یکی دیگر از مسائلی است که در بروز بیماری هپاتیت موثر است و می تواند منجر به بروز زردی در افراد بزرگسال باشد. پیشگیری از هپاتیت الکلی، سیروز الکلی و پانکراتیت ، به ما در پیشگیری از ابتلا به زردی کمک خواهد کرد. از دیگر رفتارهای پرخطر سیگار است که یک عامل خطرساز برای افزایش و گسترش سرطان لوزالمعده و بسیاری از اختلالات دیگر می باشد.

    رعایت این موارد در زندگی می تواند علاوه بر پیشگیری از ابتلا به زردی از بسیاری از:

    • مشکلات
    • بیماری ها
    • و اختلالات

    نیز پیشگیری نماید.

    افراد مبتلا به زردی باید چه مواردی را رعایت نمایند

    افرادی که به زردی مبتلا شده اند نیاز است تا علت بروز و ایجاد زردی نوزاد در این افراد تشخیص داده شود. اختلالات خاص و مداخلاتی وجود دارد که می توانند باعث شوند تا فرد به طور کامل بهبود یابد. اما اگر زردی دارای علل جدی و خطرناکی باشد یک مداخله یا اختلال مثل جراحی می تواند منجر به مرگ افراد شود و کشنده باشد. میزان توسعه و شدت زردی و همین طور وجود بیماری های دیگر در فرد باید به طور کامل مورد ارزیابی قرار بگیرد این ارزیابی برای تعیین دقیق نوع و علت زردی بسیار مهم است و باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

    برای تشخیص دقیق زردی در افراد بزرگسال یک آزمایش خون مورد نیاز است.

    عامل زردی در افراد بزرگسال و زردی نوزادان بیلی روبین است.

    و این رنگدانه‌ ای به رنگ زرد مایل به قرمز است که در از تجزیه‌ی طبیعی گلبول‌های قرمز خون تشکیل می‌شود. سطح نرمال و عادی بیلی روبین از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر می تواند کمی متفاوت باشد و از حدود ۰.۲ تا ۱.۲ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر متغیر است. همچنین علائم و نشانه‌های سطوح بالای بیلی‌روبین در بزرگسالان بر اساس علت اصلی ایجادکننده‌ی زردی نیز متفاوت است اما با این حال به صورت کلی این علائم شامل زردی و خارش در فرد می‌شود.

    پیشگیری از ابتلا به زردی

    پیشگیری از ابتلا به زردی شاید در میان افراد بزرگسال به سادگی انجام شود اگر نکات مهمی که در بالا گفته شد رعایت شود. وجود سطوح بالای بیلی روبین در افراد بزرگسال به این معنی است که در رابطه با:

    • سلول های قرمز خون
    • کبد
    • یا کیسه صفرا

    یک مشکل اساسی وجود دارد.

    البته مشکلات دیگری نیز ممکن است منجر به افزایش بیلی روبین در خون شوند. در نوزادان علائم افزایش بیلی روبین زرد شدن رنگ پوست بدن به ویژه صورت و نیز سفیدی چشم است. در نوزادان تنها به این دلیل که وظیفه پردازش تجزیه سلول های خونی در نوزاد به درستی انجام نمی شود زردی رخ می دهد و تنها یک علت اساسی باعث بروز چنین مشکلی می شود اما در بزرگسالان این می تواند علل مختلفی داشته باشد. پیشگیری از ابتلا به زردی و درمان سطح بالای بیلی روبین در بزرگسالان نیز با حل این مشکلات اساسی انجام می شود پزشکان توصیه می کنند از مصرف الکل در این زمان به شدت پرهیز شود. آزمایش بیلی‌روبین می‌تواند به لحاظ شیمیایی کل میزان بیلی‌روبین و در صورت نیاز، سطح کونژوگه و غیر کونژوگه بیلی‌روبین را در خون تعیین کند.

    نحوه انجام آزمایش بیلی روبین برای تشخیص زردی

    برای تشخیص زردی از آزمایش بیلی‌روبین روی یک نمونه‌ی کوچک از خون بیمار استفاده می شود.

    در صورتی که می خواهید آزمایش بیلی روبین انجام دهید توصیه می شود برای چند ساعت از خوردن صرف‌نظر نمایید. همچنین ترکیبات خاصی که سطح بیلی‌روبین را قبل از آزمایش تحت تاثیر قرار می‌دهند نباید مصرف شوند. این آزمایش عوارض جزئی دارد و خطر خاصی برای فرد به دنبال ندارد. وجود زردی در افراد بزرگسال باید به سرعت تشخیص داده شود و درمان گردد. این نشان دهنده یک مشکل اساسی و وجود بیماری در فرد است اما در نوزادان اگر سریعا سطح بیلی روبین پایین آید خطر خاصی برای نوزاد به دنبال ندارد. پیشگیری از ابتلا به زردی برای افراد بزرگسال از حساسیت بیشتری نسبت به نوزادان برخوردار است. سطح بالای بیلی‌روبین در نوزادان را می‌توان با درمان زود هنگام و در بزرگسالان توسط درمان علت های اصلی ایجاد کننده زردی و پرهیز از الکل یا مواد دیگر که ممکن است به کبد آسیب بزنند درمان نمود و کاهش داد.

    عدم مصرف الکل به طور کلی در پیشگیری از ابتلا به زردی بسیار موثر است.

    سوالات زردی می تواند به شما در این مورد کمک بسیاری نماید برای مشاهده این قیمت اینجا کلیک کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *