• ارزیابی زردی نوزاد اهمیت زیادی برای انتخاب روش درمانی دارد. اگرچه زردی نوزادی شایع است، آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین و کرنیکتروس (به عنوان مثال، آنسفالوپاتی بیلی روبین مزمن) نادر هستند. غربالگری جهانی برای هایپربیلی روبینمی یا زردی نوزادان بحث برانگیز است. آکادمی آمریکایی تخصصی کودکان به غربالگری جهانی با سطوح بیلیروبین یا غربالگری هدفمند مبتنی بر عوامل خطر توصیه می کند.

    غربالگری جهانی از آنجا که ممکن است میزان فتوتراپی را افزایش دهد، گاهی اوقات نامناسب است. سن بارداری پایین و تغذیه انحصاری با شیر مادر یکی از قویترین عوامل خطر برای ایجاد هیپربیلیروبینمی است. نوزادانی که زرد می شوند باید با تعیین عدد خطرساز زردی یا با اندازه گیری کل بیلی روبین سرم و یا معاینه پوستی ارزیابی شوند.
    فتوتراپی یک درمان مؤثر برای هایپربیلی روبینمی است،

    اما ارزیابی زردی و انتخاب روش درمان برای درمان زردی بستگی به:

    جنس نوزاد
    سن حاملگی
    و زمان پس از زایمان
    دارد. اگر نشان داده شود، فتوتراپی باید بر اساس سن حاملگی و عوامل خطر شروع شود. انتقال تبادل منجر به عوارض در حدود ۵٪ نوزادان تحت درمان و مرگ و میر ۳ یا ۴ در هر ۱۰۰۰ نوزاد است. نوزادانی که به طور انحصاری شیر مادر مصرف می کنند، مخصوصا کسانی که کالری ناکافی مصرف می کنند، در معرض خطر افزایش زردی نوزادی هستند. با این حال، قطع تغذیه با شیر مادر برای درمان زردی خطر ابتلا به زودرس شیردهی را افزایش می دهد. تشویق متخصصان مراقبت های بهداشتی برای ارتقای شیردهی مادران جهت ارزیابی زردی و درمان آن در این شرایط اهمیت دارد.

    اهمیت ارزیابی زردی نوزادی

    زردی نوزادان تا ۸۴٪ نوزادان تازه متولد شده را تحت تاثیر قرار می دهد
    و شایع ترین علت بستری شدن بیمار در دوره نوزادی است.

    هایپربیلی روبینمی شدید (میزان کل بیلی روبین سرم (TSB) بیش از ۲۰ میلی گرم در دسی لیتر (۳۴۲٫۱ میکرولی مول در لیتر) در کمتر از ۲٪ از نوزادان تازه متولد شده و می تواند منجر به کرنیکتروس (به عنوان مثال، آنسفالوپاتی بیلی روبین مزمن) و آسیب های عصبی دائمی شود. بنابراین، مهم است که به طور سیستماتیک تمام نوزادان را برای ارزیابی زردی یا هایپربیلی روبینی مورد بررسی قرار دهید. آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین یک در ۱۰،۰۰۰ نوزاد ایجاد می شود و دارای هیپتونی، قوزک پائین، رتروکولیس، اپیستپوتون، تب و خونریزی بالا می باشد. اطلاعات مربوط به پیشرفت آنسفالوپاتی بیلی روبین حاد به کرنیکتروس محدود است، اما یک مطالعه نشان داد که ۹۵٪ نوزادان با انسفالوپاتی شدید، دارای کلیه علائم هشدار دهنده می باشند، و ۵٪ از آنها تا زمان ترخیص دچار کرونیکتریس شده بودند.


    کرونیکتروس در هر ۱۰۰۰۰۰ نوزاد تنها در یک نوزاد ایجاد می شود.
    و دارای عوارضی چون:
    فلج مغزی
    اختلال عملکرد شنوایی
    دیسپلازی دندانپزشکی
    خیره ماندن چشم ها به سمت بالا
    و ناتوانی های ذهنی
    می باشد.

    عوامل خطرساز و بررسی آن در ارزیابی زردی نوزاد

    عوامل خطرساز برای ایجاد هایپربیلی روبینمی یا زردی شدید عبارتند از:
    سرخجه یا کبودی مهم
    بارداری در سنین پایین
    تولد زودرس نوزاد
    تغذیه انحصاری با شیر مادر (به ویژه شیردهی ناموفق و / یا کاهش وزن از ۸ تا ۱۰ درصد)
    کم خونی همولیتیک
    یک خواهر یا برادر با سابقه زردی نوزاد در خانواده
    علاوه بر این ها از دیگر علل هایپربیلی روبینمی، سابقه حاملگی، همولیز و وزن کم هنگام تولد همراه با افزایش بیلی روبین است. یک مطالعه نشان داد که کمتر از ۵٪ نوزادان سالم با سطح TSB بیش از ۳۰ میلی گرم در دسی لیتر (۵۱۳٫۱ میکرومول در ل) مبتلا به آنسفالوپاتی بیلی روبین یا کرونیکتریس بودند.

    توصیه هایی برای ارزیابی نوزاد

    غربالگری جهانی با TSB یا سطوح بیلی روبین پوستی (TcB) یا غربالگری هدفمند براساس عوامل خطرزا جهت ارزیابی زردی باید انجام شود. غربالگری کلی TSB / TcB می تواند به طور دقیق نوزادانی را شناسایی کند که سطح TSB آنها در سن ۶ سالگی بیش از ۹۵ درصد می باشد. برخی از مطالعات نشان داده اند که تعیین دقیق عدد زردی های خطرساز توسط غربالگری جهانی برای پیش بینی هایپربیلی روبینمی انجام می شود.  ترکیبی از غربالگری جهانی و تشخیص عوامل خطرساز، به عنوان مؤثرترین روش برای شناسایی نوزادان در معرض خطر هایپربیلی روبینمی و ارزیابی زردی است.

    اگرچه غربالگری می تواند نوزادانی را تشخیص دهد که سطح TSB آنها احتمالا بیش از ۹۵ درصد خواهد بود،

    شواهد نشان می دهد که غربالگری هایپربیلی روبینمی با نتایج بالینی بهبود یافته است. غربالگری نوزادان را و ارزیابی زردی باعث می شود تا نوزادانی که نیاز به فتوتراپی دارند تشخیص داده شوند، اما شواهدی وجود ندارد که فتوتراپی یا تعویض خون خطر ابتلا به بیلی روبین را کاهش می دهد. بروز جهانی، میزان فتوتراپی را افزایش می دهد، احتمالا به طور نامناسب. یک مطالعه و تحقیق کلی و بزرگ در مورد نوزادانی در بیمارستان ها که استفاده از آزمون کلی TSB / TcB در مورد آنها انجام شد، نشان می دهد که نرخ فتوتراپی آنها بیش از دو برابر بیمارستان های بدون غربالگری جهانی (۱/۹٪ در مقابل ۴/۲٪، P <.001) و تنها ۵۶٪ از نوزادانی که فتوتراپی دریافت کرده بودند سطح TSB را در محدوده توصیه شده برای فتوتراپی داشتند.

    با این حال، غربالگری میزان دفع مجدد را برای هایپربیلی روبینمی کاهش می دهد.

    روش های ارزیابی زردی نوزاد

    ارزیابی زردی نوزادی یکی از اقدامات مهم در دوره نوزادی است که می تواند از بروز عوارض ناگوار زردی های شدید جلوگیری نماید. پس از ارزیابی زردی می توان روش درمان زردی را که مهم ترین آن فتوتراپی است انتخاب کرد.
    مهم ترین اقداماتی که در راستای ارزیابی زردی نوزادی می توان انجام داد شامل
    ارزیابی زردی به صورت چشمی
    ارزیابی زردی با دستگاه تست بیلی روبین متر
    ارزیابی زردی با انجام آزمایش خون
    می باشد.
    در صورتی که نیاز به اجاره دستگاه زردی نوزاد برای درمان زردی پس از ارزیابی آن دارید با ما در شرکت رسام تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای