• پریناتال منجر به زردی نوزادی یکی از مسائل مهمی است که در مواجه با زردی در نوزادان تازه متولد شده با آن برخورد می کنیم. کاهش مرگ و میر نوزادان و شناسایی عواملی از بستری شدن نوزاد پس از تولد پیشگیری می نمایند در سراسر جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مهمترین علل بستری نوزاد و حتی مرگ و میر در هفته اول تولد زردی نوزادی است. این عامل مهمی برای بستری شدن مجدد نوزادان پس از تولد است و یکی از مشکلات رایجی است که گریبانگیر بسیاری از نوزادان می شود طبق آمارهای به دست آمده ۱۷ درصد علت بستری نوزادان در آفریقا زردی بوده است این در حالی است که ۲۴ درصد از علت های مرگ و میر آنها همین عارضه زردی می باشد. زردی همانطور که گفته شد در میان نوزادان رواج بسیار زیادی دارد

    و تقریبا ۶۰ درصد نوزادان سالم و ۸۰ درصد نوزادان نارس را درگیر می نماید.

    لزوم تشخیص پریناتال منجر به زردی نوزادی

    لزوم تشخیص سریع و به موقع زردی نوزادان به دلیل اثرات سمی افزایش بیلی روبین غیر کونژوگه یا غیر مستقیم در خون است که منجر به آسیب های مغزی شدید اعم از کرنیکتروس و آنسفالوپاتی می شود بسیار ضروری است. برای پیشگیری از عوارض بسیار خطرناک زردی تشخیص به موقع و درمان سریع آن الزامی است. تاکید جهانی بر این مسئله است که نوزاد و مادر جهت کاهش هزینه های درمانی هر چه سریعتر از بیمارستان ترخیص شوند این خود دلیل دیگری برای تشخیص سریع و درمان زودهنگام زردی نوزاد است. امروزه مادران و نوزادان تنها ۲۴ ساعت پس از تولد نوزاد از بیمارستان مرخص می شوند و در طی این زمان هنوز علائم زردی را از خود بروز نداده اند این در حالی است که پیشگیری از آنسفالوپاتی و بیلی روبین بالا بر اساس تشخیصی است که روی نوزادان صورت می گیرد.

    علی رغم تمام پیشرفته هایی که در زمینه یافته های پاتولوژی و مکانیسم ایجاد کرنیکتروس صورت گرفته است امکان پیش بینی نوزادان در خطر این عارضه هنوز به صورت کافی وجود ندارد. از این جهت شناسایی فاکتورهای خطرساز زردی هنوز هم یک بحث جدی است اما یک کار مهم برای شناسایی این فاکتورها بررسی های پریناتال منجر به زردی نوزادی است. عوارض برخی از مشکلات پریناتال منجر به زردی نوزادی اعم از چندقلو زایی , پارگی زودرس کیسه آب و … می باشد.  از آنجایی که شناسایی عوارض و مشکلات پریناتال منجر به زردی نوزادی می تواند مانع ترخیص زودهنگام نوزادان از بیمارستان پس از تولد شود

    و برای پیشگیری از زردی نوزادان و درمان به موقع و سریع آن بسیار مورد نیاز می باشد

    از این رو تعیین فاکتورهای خطرساز پریناتال منجر به زردی نوزادی در تحقیقات مختلف انجام می گیرد.

    روش کار مطالعه عوارض پریناتال منجر به زردی نوزادی

    مطالعات بسیار زیادی روی مشکلات و پریناتال منجر به زردی نوزادی نوزادی انجام گرفته است که برخی از آنها مقطعی و برخی در مدت زمان طولانی تری بوده اند. این مطالعه نیز روی نوزادان مبتلا به زردی بستری شده در بیمارستان انجام گرفته است در این تحقیقات مطالعاتی روی:

    الف – اطلاعات دموگرافیک مادران شامل:

    سن , تعداد زایمان , گروه خونی , سابقه زردی در نوزادان قبلی , تست کومبس غیر مستقیم

    ب- اطلاعات مربوط به نوزاد شامل:

    سن , جنس , وزن , زمان تولد , وزن فعلی , نحوه زایمان , سن حاملگی ,

    میزان بیلی روبین , تست کومبس مستقیم , اسمیر خون محیطی , HTC

    ج- عوارض پریناتال منجر به زردی نوزادی شامل:

    عفونت های واژینال , سرکلاژ , پارگی زودرس کیسه آب , فشار خون , دوقلو زایی ,

    بارداری خارج از رحمی , زایمان بریج , عفونت های ادراری , پره اکلامپسی , اکلامپسی

    این اطلاعات از پرونده پزشکی بیماران و مصاحبه با مادران به دست می آید.

    زردی در نوزادان بر اساس میزان بیلی روبین سرم یا کامل در خون بر اساس سن و وزن نوزاد محاسبه گردید. پرزانتاسیون بریج در زمانی اتفاق می افتد که لگن یا اندام تحتانی جنین در مدخل لگن مادر انگاژه شده باشد که این مسئله از طریق معاینه و سونوگرافی مشخص می شود. دیابت مادر نیز زمانی رخ می دهد که قند خون مادر بعد از یک ساعت دریافت ۵۰ گرم گلوکز از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر بیشتر شود. در بررسی های پریناتال منجر به زردی نوزادی آزمون تی سی مستقل برای بررسی ارتباط جنس , نوع زایمان و هفته های تولد با میزان بیلی روبین و آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط وزن نوزاد , سن مادر و تست های آزمایشگاهی با شدت زردی و آنالیز واریانس برای بررسی ارتباط تعداد زایمان مادر و میزان بیلی روبین مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته های پریناتال منجر به زردی نوزادی

    مطالعاتی که روی عوارض پریناتال منجر به زردی نوزاد صورت گرفت نشان می دهد که:

    • نوزادان پسر
    • نوزادان نارس
    • و نوزادانی با مادران در گروه سنی ۲۰-۳۵ سال

    بیشتر به زردی نوزاد مبتلا می شوند.

    بیشترین درصد فراوانی سن مادران با نوزادان مبتلا به زردی یا یرقان در رده ۲۰ تا ۳۵ سال قرار دارد.

    به طوری که ۸۸ درصد از زایمان ها در این سنین منجر به زردی در نوزاد می شود. از طرف دیگر در بیشتر نوزادان پسر که میانگین ۵۱٫۷ درصد از این نوزادان را شامل می شود شاهد زردی نوزادی بودیم. این مسئله برای نوزادان نارس نیز دیده می شود. یکی از مهمترین علل ایجاد زردی کمبود آنزیم G6PD می باشد. کمبود این آنزیم می تواند شامل یک اختلال ارثی باشد همچنین توارث وابسته به X مغلوب نیز منجر به کمبود این آنزیم می شود. کمبود آن منجر به حساسیت گلبول های قرمز در تماس با مواد اکسیدان , همولیز و بروز زردی نوزادی می شود.

    این آنزیم در پسران بیشتر دیده می شود

    از این جهت مشکلات پریناتال منجر به زردی نوزاد در پسران بیش از دختران است.

    همچنین سزارین های اورژانسی در پسران بیشتر دیده می شود

    از این جهت به نظر می رسد که پسران بیش از دختران در معرض عوامل مختلف منجر به زردی باشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *