درباره شرکت

مقاله

امتیاز: 95% - 1 votes
95%

تعریف زردی به معنای تغییر رنگ زرد پوست، غشاهای مخاطی و سفیدی چشم است که ناشی از سطوح بالای بیلی روبین شیمیایی در خون (هیپربیلیروبینمی) است. اصطلاح زردی از کلمه فرانسوی june مشتق شده که به معنی زرد است. تعریف زردی به عنوان یک بیماری مطرح نیست، بلکه یک نشانه قابل رویت از یک بیماری در معرض بروز است. زردی معمولا هنگامی دیده می شود که سطح بیلی روبین در خون بیش از ۲٫۵-۳ میلی گرم در دسی لیتر باشد. زردی در بزرگسالان می تواند به علت انواع بیماری های مختلف باشد، بعضی از آنها جدی و بالقوه خطرناک هستند. هر فردی که مبتلا به زردی است، نیاز به ارزیابی جامع پزشکی دارد تا علت آن را تعیین کند. در مورد زردی نوزاد، وضعیتی که در نوزادان دیده می شود، اغلب یک وضعیت خوش خیم است که در بیشتر موارد بدون عوارض جدی بهبود می یابد.

تعریف زردی در بزرگسالان چیست؟

زردی در بزرگسالان به علت بیماری های مختلف ظاهر می شود که متابولیسم طبیعی یا دفع بیلی روبین را تحت تاثیر قرار می دهد. بیلیروبین بیشتر از تخریب روزانه و تخریب گلبول های قرمز در جریان خون تشکیل شده است که هموگلوبین را از بین می برد. بخش heme از این مولکول هموگلوبین پس از تخریب به بیلی روبین تبدیل می شود که در جریان خون به کبد برای متابولیسم و ​​دفع بیشتر کمک می کند. در کبد، بیلی روبین کاندید می شود (محلول بیشتری را تولید می کند) و به داخل کیسه صفرا (جایی که ذخیره می شود) و سپس به روده منتقل می شود. در روده ها، بخشی از بیلی روبین در مدفوع دفع می شود، در حالی که بعضی از آنها توسط باکتری های روده ای متابولیزه می شوند و از طریق ادرار دفع می شوند.

زردی زمانی رخ می دهد که اختلال متابولیسم طبیعی یا دفع بیلی روبین وجود داشته باشد. این اختلال در متابولیسم یا دفع بیلی روبین می تواند در مراحل مختلف رخ دهد و از این رو مفید است که علل مختلف زردی را بر اساس اختلالات عملکردی طبقه بندی کنید. علل زردی به طور کلی به قبل از کبد  (مشکل پیش از ترشح به کبد)، کبد (مشکل در کبد) و پس از کبد (مشکل پس از بیلی روبین از کبد دفع می شود) طبقه بندی می شوند.

تعریف زردی و درمان زردی بزرگسالان

تعریف زردی قبل از کبد چیست؟

زردی ناشی از فاز قبل از کبد ناشی از تخریب بیش از حد (همولیز) گلبول های قرمز در شرایط مختلف است. این افزایش سریع سطح بیلیروبین در جریان خون، قابلیت کبد را برای متابولیزم کردن بیلی روبین به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، و در نتیجه میزان بیلی روبین افزایش می یابد. شرایطی که می تواند منجر به افزایش همولیز گلبول های قرمز شود عبارتند از:

• مالاریا
  • بیماری سلول داسی شکل
  • اسفروسیتوز ارثی
  • تالاسمی
  • کمبود گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز (G6PD)،
  • مواد مخدر یا سایر سموم
  • و اختلالات خود ایمنی

تعریف زردی کبدی چیست؟

تعریف زردی ناشی از فاز کبدی ناشی از اختلالات متابولیسم و / یا دفع بیلی روبین است. این می تواند منجر به افزایش سطح بیلی روبین غیرقابل انطباق و یا کنژوگه شود. شرایطی که علل کبدی زردی را شامل می شود عبارتند از:

• هپاتیت حاد یا مزمن (معمولا ویروسی) [هپاتیت A، B، C، D، E] با الکل مرتبط است)
  • سیروز (ناشی از شرایط مختلف)
  • مواد مخدر یا سایر سموم
  • سندرم Crigler-Najjar،
  • اختلالات خود ایمنی
  • سندرم گیلبرت
  • و سرطان کبد

تعریف زردی پس از کبد چیست؟

تعریف زردی از یک علت پس از کبد ناشی از اختلال (انسداد) در زهکشی طبیعی و دفع بیلی روبین کونژوگه در قالب صفرا از کبد به روده است. این منجر به افزایش سطح بیلی روبین کونژوگه در جریان خون می شود. شرایطی که می تواند باعث ایجاد زردی پس از کبد شود.

• سنگ کیسه صفرا
  • سرطان (سرطان لوزالمعده، سرطان کیسه‌ صفرا و سرطان مجرای صفرا)،
  • تنگی مجاری صفراوی
  • التهاب مجاری صفراوی (کلانژیت)
  • التهاب لوز‌المعده (پانکراتیت)
  • انگل (برای مثال، کرم کبدی)

برای درمان زردی در بزرگسالان و نوزادان نیاز است تا پیش از آن تعریف زردی به صورت دقیق و مشخص بررسی شود و علل بروز زردی مشخص گردد. درما زردی نوزادان توسط روش فتوتراپی به طور معمول انجام می شود اما درمان زردی بزرگسالان بستگی کامل به علت ایجاد زردی دارد. پس از اینکه علت زردی به درستی تشخیص داده شود بر اساس آن روش درمان نیز انتخاب می گردد. برخی از بیماران مجبور به بستری در بیمارستان می شوند در حالی که عده دیگر می توانند به صورت سرپایی معالجه گردند.

عوارض زردی در بزرگسالان

در صورتی که تعریف زردی به صورت دقیق انجام نشود و زردی بزرگسالان درمان نگردد می توان انتظار بروز مشکلات زیر را در فرد داشت:

• اختلالات الکترولیتی
  • کم‌خونی
  • خون‌ریزی
  • عفونت / سپسیس (گندخونی)
  • هپاتیت مزمن
  • سرطان
  • نارسایی کبد
  • نارسایی کلیه
  • کبدی انسفالوپاتی (اختلال در عملکرد مغز)
  • مرگ

تعریف زردی در نوزادان با تعریف زردی در بزرگسالان متفاوت است و روشهای درمانی متفاوتی را نیز می طلبد.

تعریف زردی در نوزادان ساده است و می تواند با انجام برخی نکات ساده از آن پیشگیری نمود. اما تعریف زردی در بزرگسالان به صورت کاملا دقیق نیاز به آزمایشات مختلف دارد. در صورتی که برای درمان زردی در نوزادان نیاز به مشاوره و روش درمانی مناسب دارید ما در شرکت زردی شکن رسام آماده ایم تا هر گونه مشاوره لازم را در این خصوص ارائه نماییم. همچنین به روزترین روشهای درمان زردی در نوزادان شامل دستگاه فتوتراپی نیز در شرکت رسام ارائه می شود. زردی در نوزادان بسیار ساده تر از زردی در بزرگسالان قابل پیشگیری و درمان است. فتوتراپی پدیده ای است مدرن که تا کنون توانسته است میلیون ها کودک را از زردی نجات دهد و به زندگی بازگرداند این روش یک راه مطمئن و ایمن و غیر تهاجمی در نوزادان برای درمان زردی است.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما