تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد

  • یکی از موارد مهم در سلامت نوزادان موضوع تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد و عوارضی است که این نوع دیابت روی جنین دارد. همانطور که می دانیم زردی شیوع بسیار بالایی در میان نوزادان تازه متولد شده دارد از این رو شناخت دقیق عواملی که منجر به بروز زردی می شوند از نظر جامعه پزشکی بسیار با اهمیت است.

    دیابت بارداری چیست؟

    دیابت یا هایپرگلایسمی پایدار ممکن است در دوران بارداری  اتفاق بیفتد. این امر می توند باعث افزایش عوارض جنینی و نوزادی و نیز عوارض درازمدت برای کودک همراه باشد. دیابت مادر می تواند پیش از بارداری نیز وجود داشته باشد و از نوع دیابت یک یا نوع دو باشد  و شیوع آن چیزی در حدود ۸/۱ درصد می باشد. اما نوع دیگری از دیابت نیز وجود دارد که در زمان بارداری رخ می دهد و به آن دیابت بارداری (برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)گفته می شود و شیوع آن چیزی در حدود ۵/۷ درصد می باشد. عوارض و شدت آن به:

    • زمان شروع دیابت
    • مدت عدم تحمل گلوکز طی بارداری
    • شدت دیابت مادر
    • میزان کنترل آن

    بستگی دارد.

    عوارض دیابت بارداری

    اختلالات متابولیسم قند در مادر و عوارضی که روی جنین و پس از آن نوزاد خواهد داشت بسیار متعدد است اما بیشتر از ارگان های خاصی وجود دارند که درگیر این اختلال می شوند. این نوع دیابت اثرات بسیار زیادی روی مادر و به ویژه روی جنین و نوزاد دارد. هایپرگلایسمی در مادران باعث تحریک ترشح انسولین و هایپرپلازی سلول های بتا در جنین می گردد. این افزایش انسولین که به آن هایپرانسولینیسم گفته می شود نیز خود موجب:

    • ماکروزومی
    • افزایش متابولیسم پایه
    • افزایش مصرف اکسیژن
    • و نیز هیپوکسی جنین

    می شود که این خود نیز منجر به تحریک ترشح اریتروپویتین، هیپرپلازی گلبول‌های قرمز و افزایش هماتوکریت می گردد. پلی‌سایتمی منجر به ایجاد اختلال در مسیر گردش خون و زردی ناشی از هیپربیلیروبینمی می‌شود که تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد را نشان می دهد. هیپرگلیسمی یا دیابت بارداری می‌تواند تولید رادیکال‌های آزاد اکسیژن در میتوکندری بافت‌ها را تشدید نماید و این موضوع درنهایت فشار خون و هیپرتروفی قلب را افزایش می دهد. این مشکل می تواند یکی از دلایل تولد نوزادان مرده درموارد دیابت بارداری بد کنترل‌شده باشد. کنترل مناسب قند خون مادر پیش از بارداری و در تمام طول بارداری به میزان قابل توجهی این عوارض را کاهش می دهد.

    تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد

    برای اینکه بدانیم تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد چگونه است و اصولا دیابت بارداری چه اثراتی روی نوزاد و جنین خواهد داشت بررسی های مختلفی انجام گرفته است. در این بررسی ها مادران دیابتی و نوزادان آنها مورد مطالعه قرار گرفتند و این مطالعات نشان از آن داشت که تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد بسیار بالا می باشد و نوزادان مادران دیابتی بیش از دیگر نوزادان به زردی مبتلا می شوند.

    یکی از موارد تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد وزن نوزادان بود. وزن نوزادان مادران دیابتی نسبت به نوزادان با علت زردی نامشخص بیشتر می باشد. علاوه بر وزن نوزاد در بررسی تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد به این نتیجه رسیدیم که

    • بیلی روبین خون
    • پاریتی
    • سن مادر

    در این گروه از نوزادان نیز بالاتر می باشد.

    مهمترین عوارض تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد

    سن بهبودی نوزادانی که از مادران دیابتی متولد می شوند نسبت به نوزادان دیگر با زردی های مختلف بالاتر می باشد و زمان بستری شدن آنها برای بهبود و درمان زردی نوزاد طولانی تر است.

    علاوه بر اینها، آمار زایمان سزارین در گروه نوزادان مبتلا به زردی از مادران دیابتی و آمار زایمان طبیعی در گروه نوزادان مبتلا به زردی با علت نامشخص، بالاترین میزان را دارد.

    به صورت کلی نتایج بررسی ها و مطالعات روی تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد نشان می دهد که نوزادان مادران دیابتی که به زردی مبتلا شده اند بیش از دیگر نوزادان مبتلا به زردی که علت های دیگر دارد در معرض خطر و مشکلات قرار می گیرند زیرا وزن بالای آنها هنگام تولد بسیار مشکل آفرین است و میزان بستری شدن آنها برای درمان زردی را افزایش می دهد همچنین زایمان زودتر و سزارین شدن در میان این نوزادان آمار بسیار بالایی دارد. از تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد مدت زمان بهبودی طولانی تر است و همچنین مشکلات زیادی برای مادر و جنین در دوران بارداری به وجود می آید.

    بارداری پرخطر

    بارداری پرخطر به بارداری گفته می شود که خطرات و مشکلات زیادی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد. دیابت حاملگی یکی از این نوع بارداری های پرخطر به شمار می رود زیرا عوارض و مشکلات زیادی هم در بارداری و هم پس از تولد برای مادر و به ویژه نوزاد به دنبال دارد. افزایش مراقبت های دوران بارداری و توجه ویژه در این زمان اهمیت زیادی دارد و کنترل و پیگیری مناسب دوران بارداری باعث زایمان های کم خطر و مدیریت بهتر بارداری و زایمان خواهد شد. پایش مناسب نوزادان به ویژه در زمینه تاثیر دیابت بارداری بر زردی نوزاد می تواند به ارتقای سلامت نوزادان و مادران دیابتی کمک نماید.

    نتیجه گیری که از این مبحث خواهیم داشت به ما نشان می دهد که نوزادان مادران دیابتی در معرض خطر:

    • وزن بالای هنگام تولد
    • زایمان پرترم
    • مشکلات بـارداری
    • سـزارین
    • معاینات فیزیکی غیرطبیعی
    • بروز زردی بیشتر
    • و بهبودی دیرتر

    قرار دارند.

    در صورتی که به درمان تخصصی زردی نوزاد نیاز دارید می توانید با شرکت زردی شکن رسام تماس بگیرید. ما بهترین دستگاه زردی نوزاد و فتوتراپی را برای درمان زردی به شما ارائه می کنیم. خدمات ما به شما کمک می کند نوزادی سالم و شاد داشته باشید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *