• فتوتراپی در نوزادان یک روش جدید برای درمان نوزادان است که به آن در علم پزشکی هایپربیلی روبینمی گفته می شود. فتوتراپی موثر نیاز به ارزیابی سه معیار مهم شناسایی شده دارد که شامل:

    • طیف موثر
    • تابش کافی
    • و سطح تابش برای درمان موثر

    این مقاله به بررسی چگونگی تغییر تکنولوژی برای ارائه نور درمانی می پردازد.

    جنبه های ایمنی بررسی می شود و دستگاه های موجود و در حال استفاده برای فتوتراپی در نوزادان ، در مقابل معیارهای مؤثر مورد بررسی قرار می گیرد. زردی فیزیولوژیک طبیعی است و این مسئله در ۴۵-۶۰٪ از نوزادان تازه متولد شده دیده می شود. نوزادان در طی چند روز اول زندگی خود ممکن است دچار درجات مختلفی از زردی نوزاد شوند. اما در زردی پاتولوژیک عوامل مختلفی در بروز زردی دخیل هستند و فرآیندهای معمول درگیر در متابولیسم بیلی روبین را تغییر می دهند. هیپربیلیروبینمی از نوع پاتولوژیک نیاز به درمان دارد و ممکن است از علل فیزیولوژیکی یا آسیب شناختی به وجود آمده باشد.

    این نوع زردی در عرض ۲۴ ساعت اول زندگی نوزاد ظاهر می شود. این زرد شدن بسیار زودرس ممکن است به دلیل ناسازگاری گروه خون باشد همچنین زردی پس از زایمان ممکن است در نتیجه اختلالات غدد درون ریز باشد، به عنوان مثال پرکاری تیروئید که می تواند زردی نوزاد را منجر شود.

    فتوتراپی در نوزادان

    مشاهدات یک پرستار که متوجه اثر نور خورشید روی نمونه خون نوزادان مبتلا به زردی شده بود منجر به کشف خاصیت نور در درمان زردی شد و امروزه از روش فتوتراپی در نوزادان برای درمان زردی استفاده می شود. با آزمایشات و مشاهدات دیگر پزشکان متوجه شدند که سطح بیلی روبین در خون نوزاد در  اثر دریافت نور کاهش پیدا می کند. بیلی روبین مسئول پوست زرد در نوزادان است و حساسیت این ماده به رنگ نور در طیف آبی و آبی سبز در گستره نور مرئی کاملا قابل مشاهده است. زمانی که تاثیر نور بر کاهش بیلی روبین شناسایی شد انواع دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی با استفاده از نوردرمانی طراحی و تولید شد. در حال حاضر دستگاه های فتوتراپی بسیار زیادی وجود دارد برای شناسایی یک دستگاه فتوتراپی مناسب برای درمان زردی شناسایی سه معیار مهم  فتوتراپی در نوزادان اهمیت زیادی دارد

    همانطور که اشاره شد این سه معیار شامل:

    • طیف تابش نور
    • شدت تابش کافی برای کاهش بیلی روبین
    • منطقه درمان موثر و سطح تابش وسیع

    می باشد. جهت استفاده از یک دستگاه برای فتوتراپی در نوزادان نیاز است تا این سه معیار در دستگاه مد نظر بررسی و شناسایی شود.

    طیف تابش موثر فتوتراپی در نوزادان

    طیف تابش موثر یکی از مهم ترین معیارها برای فتوتراپی در نوزادان است.

    نیاز است تا برای درمان زردی از تابش موثر استفاده شود. انتخاب طیف تابش موثر برای فتوتراپی نوزاد اهمیت زیادی دارد زیرا این نور تولید شده از طریق لامپ ها توسط بدن نوزاد جذب می شود و بیلی روبین موجود در خون نوزاد با دریافت این طیف های تابش تغییر شکل داده و به سادگی از بدن دفع می شوند. انتخاب نامناسب طیف تابش باعث شکستن بیلی روبین و تغییر شکل آن نخواهد شد. طیف آبی بیشترین تاثیر را روی بیلی روبین دارد. همچنین نور سبز و نور سفید نیز می تواند برای کاهش بیلی روبین در دستگاه فتوتراپی به کار رود.

    موثرترین نور به سمت طیف آبی-سبز تمایل دارد و می تواند بهترین انتخاب برای فتوتراپی در نوزادان و دستگاه زردی نوزاد باشد. در بسیاری از مقالات پژوهشی. نور آبی مورد بررسی قرار داده شده است و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفته است که نشان از اثر بالای نور آبی در فتوتراپی می دهد اما با این حال،پیشنهاد می شود از نور آبی سبز جهت فتوتراپی در نوزادان استفاده شود زیرا اثربخشی آن خوب است و مضرات نور آبی خالص را نیز ندارد.

    شدت تابش موثر در فتوتراپی در نوزادان

    پس از انتخاب نور با طول موج مناسب برای درمان زردی نوزاد جهت اثربخشی بیشتر باید این نور به میزان کافی در دسترس باشد یعنی شدت تابش نور نیز در درمان زردی کاملا موثر است. نور باید به اندازه کافی شدید باشد یعنی شدت تابش باید به اندازه کافی بالا باشد تا اثر قابل ملاحظه ای در کاهش سطح بیلی روبین نوزاد داشته باشد.  توصیه می شود برای درمان زردی و فتوتراپی در نوزادان از شدت تابش یک میلی وات بر سانتی متر مربع استفاده شود البته استفاده از این میزان به:

    • شرایط نوزاد
    • شدت زردی
    • و دستگاه فتوتراپی

    بستگی دارد.

    از این رو نمی توان یک معیار مشخص برای فتوتراپی در تمامی نوزادان تعیین نمود.

    طیف نور، شدت تابش و نور مؤثر در دستگاه های فتوتراپی مختلف، متفاوت است. از این جهت همه دستگاه های فتوتراپی مثل هم نیستند و تاثیر آنها در کاهش زردی با هم تفاوت دارد. برای دستیابی به فتوتراپی شدید می توان از بیش از یک دستگاه فتوتراپی برای این کار استفاده نمود.
    دستگاه های فتوتراپی به طور گسترده ای با هم متفاوت هستند که این تفاوت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

    این عوامل شامل
    تعداد لامپ های فتوتراپی موجود در دستگاه
    نوع منابع نوری مورد استفاده در دستگاه فتوتراپی
    فاصله منبع نور تا نوزاد در دستگاه زردی نوزاد
    کیفیت لامپ نصب شده درون دستگاه زردی

    می باشد.

    سطح منطقه درمان موثر فتوتراپی در نوزادان

    از دیگر مواردی که برای فتوتراپی در نوزادان بسیار موثر است سطح منطقه تابش است.

    همانطور که می دانید نور از طریق پوست نوزاد وارد خون شده و جذب بیلی روبین می شود از این رو هر چه سطح وسیعتری از پوست بدن نوزاد در معرض تابش نور قرار بگیرد درمان توسط فتوتراپی در نوزادان موثر تر و سریعتر انجام می شود و بیلی روبین می تواند با جذب نور بیشتر به سرعت تبدیل شده و از بدن نوزاد دفع شود. این مسئله به خصوص زمانی که سطح بیلی روبین بسیار بالا باشد و نیاز داشته باشیم تا آن را در زمان کوتاهی کاهش دهیم اهمیت زیادی پیدا می کند. فاصله منبع نور تا نوزاد نیز در این مسئله دخیل است و بسیار مهم می باشد.

    • سطح تابش
    • و فاصله منبع نور تا نوزاد
    • در دستگاه های مختلف متفاوت است.
    • برای افزایش سطح تابش می توان از پتوی فتوتراپی و یا فیبرهای نوری استفاده نمود.

    جهت اطلاعات بیشتر در زمینه فتوتراپی در نوزادان و درمان زردی با شرکت زردی شکن رسام تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *