• زردی در نوزادان ترم از مهمترین عوامل بستری شدن آنها در بیمارستان در هنگام تولد است. در اینجا مقایسه ای میان سطح بیلی روبین سرم و بیلی روبین پوست صورت گرفته است که از این اندازه گیری ها می توان در غربالگری نوزادان استفاده نمود. اندازه گیری بیلی روبین پوست به وسیله یک دستگاه و به صورت غیر تهاجمی انجام می می شود که هیچ گونه درد , آسیب پوستی و یا خطر عفونت برای نوزادان ندارد. در این روش نیازی به نمونه گیری از خون نوزاد نیست. اما تعیین میزان دقیق بیلی روبین پوستی و مقایسه آن با میزان سرمی بیلی روبین در بررسی زردی در نوزادان ترم به ما کمک می کند. در این بررسی به سراغ نوزادانی که به زردی مبتلا شده اند رفته و یک نمونه مناسب از میان این نوزادان انتخاب می کنیم

    و ویژگی های ظاهری آنها از جمله:

    1. وزن ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ گرم
    2. سن ۲ تا ۲۸ روز

    را در این نوزادان مورد توجه قرار می دهیم.

    این دو ویژگی از معیارهای ورود نوزادان به بررسی های انجام گرفته جهت تعیین زردی در نوزادان ترم بوده است. پیش از اینکه برای درمان زردی در نوزادان ترم از روش فتوتراپی استفاده شود و روش های اندازه گیری بیلی روبین سرم انجام گردد ابتدا بیلی روبین پوست اندازه گیری می شود. در این روش دستگاه بیلی روبین متر روی پیشانی نوزاد قرار می گیرد و طبق دستورالعمل دستگاه اندازه گیری انجام می شود. سپس داده های به دست آمده آنالیز شده و مورد بررسی قرار می گیرند.

    بررسی زردی در نوزادان ترم با تست بیلی روبین پوست

    آنچه که از بررسی ها و مقایسه میانگین بیلی روبین سرم در نوزادان مورد مطالعه پیش و پس از انجام فتوتراپی به دست آمد نشان داد که هیچ تفاوت معناداری بین بیلی روبین پوست و سرم پیش از انجام فتوتراپی وجود ندارد. همچنین پس از انجام فتوتراپی و درمان زردی در نوزادان ترم نیز باز هم هیچ تفاوت معناداری میان بیلی روبین سرم و پوست دیده نشد. در نوزادان ترم ایکتریک یا نوزادان ترم مبتلا به زردی به ویژه در نوزادان پسر دارای وزن کمتر از ۲۶۰۰ گرم که به مدت ۱۲ ساعت فتوتراپی دریافت کرده اند همبستگی قابل قبولی میان اندازه گیری بیلی روبین پوست و سرم وجود دارد. از اندازه گیری بیلی روبین پوستی می توان در غربالگری نوزادان استفاده نمود.

    زردی در نوزادان ترم در بیشتر موارد یک مشکل شایع اما خوش خیم  است. بیش از ۶۰ درصد نوزادان رسیده در هفته اول زندگی خود زردی را تجربه می کنند. این در حالی است که نوزادان نارس در بیش از ۸۰ درصد موارد به زردی مبتلا می شوند. اگر چه زردی در بیشتر مواقع خوش خیم است اما میزان بالای بیلی روبین در نوزاد نوروتوکسیک بوده و می تواند منجر به آسیب های جدی مغزی در نوزاد شود.

    از این جهت باید برخورد درمانی مناسبی با زردی در نوزادان ترم و نارس در پیش گرفت.

    و به موقع میزان بیلی روبین نوزاد مشخص و برای کاهش آن اقدام شود.

    اهمیت اندازه گیری بیلی روبین و روش های آن

    یکی از روش های رایج برای اندازه گیری بیلی روبین و میزان زردی در نوزادان ترم ارزیابی چشمی است.

    به این ترتیب که چشم می تواند رنگ زرد روی پوست و سفیدی چشم نوزاد را تشخیص دهد هر چند که این روش چندان دقیق نیست. زردی به صورت سفالوکودال پیشرفت می کند به این ترتیب که زردی از صورت شروع شده و با افزایش میزان بیلی روبین سرم به سمت شکم و پاها کشیده می شود. معاینه چشمی نمی تواند به صورت دقیق سطح سرمی بیلی روبین را تعیین نماید زیرا عواملی مثل خونرسانی پوست، مهارت فرد معاینه کننده، رنگ پوست نوزاد و میزان نور محیط در تعیین شدت زردی در روش معاینه بالینی موثر اند.

    اندازه گیری بیلی روبین از طریق پوست یک روش غیر تهاجمی است که نیازی به نمونه گیری از خون ندارد.

    و برای تعیین زردی در نوزادان ترم و نارس بسیار موثر است.

    برای این کار از دستگاه بیلی چک استفاده می شود. این دستگاه شامل قسمت های زیر است:

    • منبع نورانی
    • میکرو اسپکترو فتومتر
    • پروب فیبر اپتیک
    • پردازشگر کوچک

    این وسیله در داخل یک دستگیره قرار دارد و توسط پروب فیبر اپتیک روی پیشانی نوزاد قرار می گیرد.

    پس از آن دستگاه روشن می شود و به صورت مناسب روی پوست قرار می گیرد. منبع نورانی رها شده و به پوست ساطع می شود. بخشی از نور تابیده شده توسط هموگلوبین , ملانین و کلاژن جذب می شود که هر کدام density optimal خاص خود را دارند و باقی توسط بیلی روبین جذب می شود.

    که این بخش نور می تواند میزان بیلی روبین را تعیین نماید.

    همچنین روش استاندارد بیلی روبین از طریق سرم است که در این روش نیاز به خونگیری از نوزاد می باشد.

    مزیت بیلی چک در تعیین زردی در نوزادان ترم

    از آنجا که آزمایش بیلی روبین برای تعیین زردی در نوزادان ترم  و غیر ترم از رایج ترین آزمایش هاست

    استفاده از دستگاه غیر تهاجمی بیلی چک می تواند تا حد زیادی نیاز به آزمایش خون را کاهش دهد.

    از دیگر مزیت های این روش در تعیین دقیق زردی در نوزادان ترم

    • کاهش درد
    • کاهش استرس والدین
    • کاهش هزینه های آزمایشگاهی
    • کاهش ریسک عفونت و آنمی

    می باشد.

    همچنین می توان گفت به دلیل آماده شدن سریع جواب تست بیلی روبین در این روش و عدم نیاز به خونگیری و همبستگی قابل قبول میان مقادیر سرمی و پوستی بیلی روبین دستگاه بیلی چک می تواند به عنوان یک وسیله غربالگری خوب برای تعیین میزان زردی در نوزادان ترم و غیر ترم استفاده شود. توصیه می شود پس از تولد نوزاد و پیش از ترخیص از بیمارستان میزان دقیق بیلی روبین و زردی در نوزادان ترم و غیر ترم جهت جلوگیری از عوارض ایکتر و زردی تعیین شود.

    میزان دقت بیلی روبین متر برای تعیین زردی در نوزادان نارس باید بررسی شود.

    برای درمان زردی در نوزادان ترم کافیست با شرکت زردی شکن رسام تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *