• فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان تازه متولد شده یک روش کاملا رایج درمانی است که اثربخشی آن به اثبات رسیده است اما نکته مهم در درمان زردی عدم تاخیر و پیشگیری از گسترش زردی می باشد. زردی همیشه در مراحل اولیه خیلی بهتر و سریعتر درمان می شود و این نکته برای تمامی بیماری ها مصداق دارد. از این رو همیشه توصیه شده است با بروز هر گونه علائم زردی در نوزاد سریعا برای درمان اقدام شود.

    اگر چه زردی در بیشتر مواقع خطرناک نیست و نیازی به درمان های جدی ندارد و با چند راهکار ساده مثل شیردهی مکرر و تغذیه مناسب مادر می توان آن را برطرف کرد اما در برخی موارد نیز همه چیز به همین سادگی نیست.

    به ویژه برای نوزادانی که نارس به دنیا آمده اند یا بیماری های زمینه مثل فاویسم دارند و یا پای عواملی مثل ناسازگاری های خونی در میان باشد درمان زردی نوزادان حساسیت بیشتری پیدا می کند.

    زردی طول کشیده و درمان نشده

    بیلی روبین در خون نوزاد با تاخیر در درمان رو به افزایش می رود.

    و کم کم تمامی قسمت های مختلف بدن نوزاد درگیر زردی می شود.

    بیلی روبین یک ماده سمی است و به سرعت می تواند خود را به بافت مغزی نوزاد برساند و حتی از این بافت مغزی نیز عبور کند و روی مغز نوزاد رسوب نماید. در این زمان مغز مورد تهاجم بیلی روبین قرار می گیرد. بیلی روبین آثار مخربی روی مغز نوزاد دارد و باعث می شود آسیب های دائمی روی سلامت نوزاد به وجود آورد. فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان به کار می رود اما تنها در زمانی که بیلی روبین به حد بسیار بالایی نرسیده باشد و به مغز نفوذ نکرده باشد. در این زمان درمان زردی تنها با روشهای شدیدتر و قوی تر مثل تعویض خون انجام می شود. این در حالی است که فتوتراپی برای درمان زردی بسیار ساده تر و کم خطرتر از تعویض خون برای نوزادان است و عوارض تعویض خون را نمی توان نادیده گرفت.

    عوارض عدم درمان زردی

    یکی از مهم ترین عوارضی که عدم درمان به موقع و موثر زردی در پی دارد بیماری نادری به نام کرنیکتروس است. همانطور که گفته شد این بیماری نادر است و از هر صدهزار نوزاد ممکن است یکی به این بیماری دچار شود. البته می توان با درمان زودهنگام زردی این بیماری را کنترل کرده و از بروز آن پیشگیری نمود. فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد می تواند عامل مهمی در پیشگیری از این بیماری خطرناک باشد. کرنیکتروس به دلیل زردی درمان نشده و یا درمان با تاخیر بروز پیدا می کند و علت آن نیز هجوم بیلی روبین به مغز است. زردی آنقدر پیشرفت می کند که بیلی روبین می تواند به راحتی به بافت مغزی نفوذ نماید. بافت مغزی نوزاد هنوز توانایی دفاع در برابر این ماده سمی را ندارد و بیلی روبین خیلی راحت مغز نوزاد را مورد تهاجم قرار می دهد.

    مشکلات بسیاری ناشی از این عارضه در نوزاد به وجود می آید که می توان به:

    • عدم هماهنگی در حرکت اعضای بدن نوزاد
    • عدم هماهنگی در حرکت چشم ها
    • کاهش شنوایی نوزاد
    • کاهش سطح هوشیاری و آگاهی نوزاد از محیط اطراف

    و بسیاری از مشکلات دیگر اشاره نمود.

    پیشگیری از این عوارض تنها با درمان زود هنگام انجام می شود.

    فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد

    رایج ترین شیوه برای کاهش زردی نوزاد استفاده از روش فتوتراپی یا نوردرمانی است.

    اگر زردی بیش از اندازه زیاد نشده باشد می توان از روش فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد استفاده کرد.

    فتوتراپی برای درمان زردی تا حد متوسط و خفیف کاربرد دارد و برای بیش از آن بسته به نظر پزشک می توان از روشهای شدیدتر درمانی استفاده کرد. همچنین می توان از فتوتراپی دوبل یا دوگانه که در آن از دو یا چند لامپ فتوتراپی به صورت همزمان استفاده می شود و یا استفاده همزمان از پتوی فتوتراپی و دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی شدید نوزادان استفاده کرد.

    شدت زردی می تواند نوع درمان را مشخص کند

    که این به تایید و تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد.

    هیچ نوزادی نباید به خاطر عدم درمان به موقع دچار آسیب مغزی شود.

    یک نوزاد سالم تازه متولد شده شرایط یک زندگی سالم و بدون مشکل را دارد

    و تنها به این دلیل که در این دوره حساس تحت درمان زردی قرار نگرفته است نباید آینده و سلامت وی با خطر روبرو شود. از این رو به والدین عزیز توصیه می شود زردی نوزاد را جدی بگیرند و با سهل انگاری آینده نوزاد خود را با مخاطره مواجه ننمایند.

    فتوتراپی برای درمان زردی یک روش ساده و کم هزینه است

    و اگر فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد به موقع انجام شود اثربخشی سریعتری نیز خواهد داشت.

    روش فتوتراپی برای درمان زردی های شدید

    هنگامی که برای سطوح بالای بیلی روبین درمان نوزاد آغاز می شود،

    نوزاد بدون لباس  و تحت نور ویژه ای قرار می گیرد.

    این چراغ ها به نوزاد آسیب نمی رسانند.

    اگر چه این روش را می توان در بیمارستان و در خانه انجام داد اما توصیه می شود اگر زردی شدید است درمان در بیمارستان انجام شود تا نوزاد همیشه تحت کنترل باشد و در صورت بروز هر گونه مشکل آماده بود. در این دوره نیاز به مصرف شیر توسط نوزاد نیز افزایش می یابد. در برخی موارد، اگر کودک دارای سطوح بالای بیلی روبین بالا باشد، پزشک تعویض خون و فتوتراپی را همزمان انجام می دهد.

    زردی باید به طور کلی قبل از آسیب مغزی مورد توجه قرار بگیرد.

    قرار دادن نوزاد در نور خورشید به عنوان یک روش مطمئن برای درمان زردی توصیه نمی شود.

    یک راهکار خوب این است که نوزاد در اولین روز تولد خود مورد آزمایش و بررسی زردی قرار داده شود. این کار با استفاده از دستگاه تست زردی به راحتی می تواند انجام شود. این دستگاه روی پیشانی نوزاد قرار داده می شود و عدد زردی روی صفحه نمایش مشخص می شود. اگر این دستگاه عدد بیلی روبین نسبتا بالایی را نشان دهد نوزاد باید تحت آزمایش خون برای تشخیص زردی احتمالی قرار بگیرد.

    آزمایش خون می تواند نوع و شدت زردی را به طور کامل مشخص نماید.

    دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی

    از دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد استفاده می شود.

    دستگاه زردی نوزاد مدل های مختلفی دارد که بر اساس شدت زردی انتخاب می شود.

    برای اجاره دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی با شرکت رسام تماس بگیرید.

    اجاره دستگاه زردی نوزاد متناسب با شدت زردی و شرایط نوزاد شما ارائه می شود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *