• عوارض فتوتراپی به عنوان روش درمانی که تقریبا در بیشتر موارد برای کاهش سطح بیلی روبین مورد استفاده قرار می گیرد موضوعی است که اهمیت دادن به آن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. عوارض فتوتراپی می تواند زیاد باشد اما در یکی از عوارض فتوتراپی که بسیار مهم نیز هست دفع ادراری کلسیم نوزادانی است که برای درمان زردی های غیر طبیعی تحت درمان با فتوتراپی قرار گرفته اند. سطح سرمی و دفع ادراری کلسیم در نوزادان مبتلا به زردی غیر فیزیولوژیک که تحت درمان با فتوتراپی قرار گرفته اند در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفته است.

    فتوتراپی یکی از روشهای است که در درمان زردی نوزادان کاربرد بسیار زیادی دارد و تقریبا روشی است که در بیشتر موارد ابتلا به زردی برای درمان زردی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از عوارض شناخته شده فتوتراپی کاهش کلسیم سرم به ویژه در نوزادان نارس می باشد. ارتباط بین سطح سرمی کلسیم با دفع ادراری آن در نوزادانی که تحت درمان با فتوتراپی قرار داشته اند در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفته است. و سوال اینجاست که آیا هیپوکلسمی که در طی فتوتراپی اتفاق می افتد با افزایش دفع ادراری کلسیم همراه است یا خیر؟

    روش بررسی مطالعه عوارض فتوتراپی

    در مطالعه ای که پژوهشگران انجام داده اند به صورت غیر تصادفی برای نمونه گیری ۵۰ نوزاد سالم شیر خوار که دارای زردی غیر فیزیولوژیک بوده اند انتخاب شدند. این نوزادان که هم شامل نوزادان دختر و هم نوزادان پسر بودند با مجوز از والدین آنها مورد بررسی قرار گرفتند و وارد مطالعه محققان شدند. آزمایش و نمونه گیری خون روی این نوزادان انجام گرفت تا میزان بیلی روبین و کلسیم آنها مشخص شود. همچنین آزمایش ادرار نیز روی این نوزادان صورت گرفت که مشخص کننده میزان کراتینین و اسمولالیته ادرار و وزن نوزادان در بدو مراجعه و انجام تحقیق بود.

    ۴۸ ساعت پس شروع از فتوتراپی و ۲۴ ساعت پس از اتمام درمان زردی نوزاد با فتوتراپی این آزمایشات دوباره انجام گرفت. آنچه که از این بررسی به دست آمد این بود که نسبت کلسیم به کراتینین ادرار بیشتر از ۸۰ میلی گرم بر دسی لیتر هیپرکلسیوری و کلسیم سرم کمتر از ۸ میلی گرم بر دسی لیتر در نوزادان ترم و کمتر از ۷ میلی گرم بر دسی لیتر در نوزادان نارس کاهش کلسیم سرم تلقی شد. از این نتایج برای مقایسه فراوانی و مقایسه میانگین ها و بررسی ارتباط میان متغیرها استفاده شد. این مطالعه نشان داد که نوزادان تحت فتوتراپی در خطر هیپر کلسیوری هستند. برای بررسی بیشتر توصیه می شود از روشهای دیگر مثل سونوگرافی کلیه برای پی بردن به اهمیت این موضوع استفاده شود.

    عوارض فتوتراپی

    فتوتراپی یک روش درمانی برای کاهش سطح بیلی روبین نوزاد است.

    این روش عوارض کمی دارد که می تواند شامل:

    شل شدن مدفوع
    بثورات جلدی و یا حساسیت های پوستی ماکولو اریتماتو
    افزایش درجه حرارت بدن
    کم آبی
    لرز
    سندرم کودک برنزه
    آسیب های چشمی
    انسداد بینی به خاطر پوشاندن چشم ها
    می باشد.

    همچنین هیپوکلسمی به عنوان عارضه فتوتراپی در نوزادان ترم و نارس دیده شده است.

    این عارضه به دلیل کاهش سطح ملاتونین می باشد

    در حالی که ویتامین دی هیچ گونه نقشی در ایجاد هیپوکلسمی ناشی از فتوتراپی ندارد.

    نتیجه گیری آزمایشات عوارض فتوتراپی

    دفع ادراری کلسیم در نوزادان پس از ۴۸ ساعت از شروع فتوتراپی افزایش پیدا می کند.

    هیپوکلسمی یکی از عوارض فتوتراپی است و طی مطالعاتی که در ایران در سال ۲۰۰۲ انجام گرفت شیوع این عارضه حدود ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در یک مطالعه دیگر که Jain انجام داد مشخص شد که این عارضه در نوزادان نارس بیش از نوزادان ترم یا رسیده شیوع دارد. این مطالعه نشان داد که نوزادان تحت فتوتراپی در معرض خطر هیپرکلسیوری هستند.

    اما برای بررسی های بیشتر می توان از سونوگرافی کلیه و سایر موارد استفاده نمود.

    و این مطلب را مورد بررسی بیشتر قرار داد.

    اهمیت این مسئله بسیار زیاد است

    زیرا همانطور که گفته شد به عنوان یک عارضه فتوتراپی می تواند برای نوزادانی که تحت درمان با فتوتراپی قرار گرفته اند مشکل ساز باشد. یک مطالعه گسترده تر مورد نیاز است تا تعداد بیشتری از نوزادان تحت مطالعه و بررسی قرار بگیرند و همزمان با اندازه گیری سطح PTH و ویتامین D سرم و جمع آوری ادرار در ۲۴ ساعت اولیه در حین فتوتراپی و انجام سونوگرافی نیز توصیه می شود. از دیگر عوارض فتوتراپی آسم دوران کودکی است. و مطالعات نشان داد که دریافت فتوتراپی در دوران نوزادی می تواند منجر به آسم در دوران کودکی گردد. از این رو برای کاهش اثرات و عوارض فتوتراپی بهتر است از این روش درمانی تنها در مواقع ضروری استفاده شود.

    کاهش عوارض فتوتراپی

    برای کاهش عوارض فتوتراپی بهتر است این روش درمانی تنها در مواقعی به کار رود که سطح زردی نوزاد بدون استفاده از آن کاهش پیدا نمی کند. زیرا در بیشتر موارد زردی بدون درمان خاصی کاهش پیدا می کند و تنها در صورتی که پزشک تشخیص دهد می توان از دستگاه زردی نوزاد برای کاهش بیلی روبین استفاده کرد. همچنین رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از روش فتوتراپی می تواند به میزان زیادی باعث کاهش عوارض فتوتراپی در آینده نوزاد گردد. برای مثال شیردهی مکرر به نوزاد می تواند از کاهش آب بدن نوزاد جلوگیری نماید.

    زیرا از عوارض فتوتراپی کم آبی است

    و این به علت افزایش ادرار جهت دفع بهتر بیلی روبین به وجود می آید.

    کم آبی را می توان با شیردهی مناسب به نوزاد برطرف نمود و همچنین به کاهش سریعتر زردی در نوزاد نیز کمک کرد. استفاده از چشم بند مناسب نیز می تواند مانع از آسیب های چشمی در حین انجام فتوتراپی شد. همچنین چشم بند ضد نور مناسب از انسداد بینی نوزاد نیز جلوگیری می کند.

    برای مشاوره جهت استفاده از فتوتراپی و کاهش عوارض فتوتراپی کافیست با ما در شرکت رسام تماس بگیرید.

    همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بخش سوالات زردی در وب سایت ما مراجعه فرمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *