• فتوتراپی نوزاد استفاده از نور برای کاهش غلظت بیلی روبین در بدن نوزادان است. اگر چه از زمان معرفی آن در سال ۱۹۵۸ به عنوان یک روش اصلی برای درمان زردی تبدیل شده است، درک بهتر درمورد اثربخشی و ایمنی برنامه های فتوتراپی برای بهبود شیوه های بالینی و نتایج بالینی ضروری است. این مطالعه برای ارزیابی قرار گرفتن در معرض تابش نوری از انواع مختلف دستگاه های فتوتراپی در درمان بالینی انجام شده است.

    اقدامات موثر در بهبود فتوتراپی نوزاد

    تغییرات زیادی در انتشار طیفی تجهیزات مورد بررسی وجود دارد،

    بسته به انواع لامپ های استفاده شده

    و برخی از تجهیزات فتوتراپی نوزاد اپراتورها را به خطر آبی نور شبکیه آبی می دهد.

    بعضی از تجهیزات مورد بررسی، انتشار طیفی مربوطه را نیز در منطقه UVA ارائه می دهند. توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض UV در دوران کودکی به عنوان یک عامل مهم برای خطر ابتلا به ملانوم در بزرگسالان و با توجه به حساسیت بالا به آسیب پوستی ناشی از UV در نوزادان، مربوط به صفات رنگی آن، ایجاد UV در نوزاد در طول فتوتراپی نوزاد باید “تا آنجا که ممکن است قابل دستیابی باشد”،

    با توجه به این که درمان لازم نیست. توصیه می شود که آموزش ویژه ایمنی برای کارکنان بخش فتوتراپی نوزاد دیده ارائه شود: به ویژه، در فعالیت های مراقبت از نوزاد که در مجاورت برخی از منابع فتوتراپی قرار می گیرند، ممکن است عینک محافظتی ضروری باشد. طراحی مهندسی تجهیزات فتوتراپی نوزاد می تواند بهینه شود. الزامات خاصی برای ایمنی فوتوبیولوژیک لامپ های مورد استفاده در تجهیزات فتوتراپی نوزاد باید استاندارد ایمنی محصولات برای چنین تجهیزاتی تعریف شود.

    فتوتراپی چیست؟

    اصطلاح فتوتراپی به معنی استفاده از نور برای درمان بیماری هاست.
    نور خورشید طبیعی برای برخی از اختلالات پوستی خاص مفید است. هزاران سال است که بخشی از اشعه ماوراء بنفش تابش خورشید برای درمان بیماریهای پوستی استفاده می شود. که در فتوتراپی، به ویژه از اشعه فرابنفش A، (UVA) و ماوراء بنفش B (UVB) استفاده می شود.
    انواع فتوتراپی

    سه نوع اصلی فتوتراپی وجود دارد:

    پهنای باند UVB که در آن وضعیت پوست با طیف UVB کامل درمان می شود. ۲٫ UVB باریک که در آن تنها بخش کوچکی از طیف UVB برای درمانوضعیت پوستبه کار می رود. PUVA (Psoralen + UVA) همچنین گاهی اوقات فتوتراپی نامیده می شود، که در آن اشعه ماوراء بنفش UVA با یک ماده حساس کننده ترکیب شده است (یک ماده شیمیایی که باعث افزایش اثر اشعه ماوراء بنفش می شود.) این ماده psoralen نامیده می شود. انتخاب نوع فتوتراپی برای استفاده بستگی به نوع پوست و همچنین وضعیت، پاسخ های قبلی به درمان و عوامل دیگر دارد.

    فتوتراپی چگونه کار می کند؟

    تابش نور می تواند باعث کاهش التهابات پوستی شود و می تواند انواع اختلالات پوستی را برطرف نماید.

    اگر چه خود اشعه به کار رفته در روش فتوتراپی باعث بروز التهاب های پوستی می شود اما این موقتی است و پس از اتمام دوره درمان برطرف می شود. PUVA یک شکل قوی تر از درمان است. بنابراین معمولا برای افرادی که به UVB پاسخ نمی دهند، اختصاص داده می شود.


    چه شرایطی را می توان با فتوتراپی درمان کرد؟

    فتوتراپی برای درمان بیماری های پوستی معمولی مانند پسوریازیس، اگزما آتوپیک، اشکال دیگر درماتیت، فرسایش نور پلی مورف، خارش عمومی، پیتیریاز لیکنوئید، لنفوم پوست تیروئید، لیکن پلانوس، ویتیلیگو و دیگر موارد که دارای شرایط کمی مشترک باشند به کار می رود. همچنین یکی از انواع بیماری هایی که توسط فتوتراپی درمان می شود زردی نوزاد است. البته نور به کار رفته در دستگاه فتوتراپی نوزاد برای درمان زردی نوزادان با اشعه های به کار رفته برای درمان بیماری های پوستی دیگر متفاوت است.

    پوست نوزادان حساس تر است و نسبت به اشعه های قوی تر ممکن است از خود التهاب نشان دهد.
    مناسب ترین نور برای درمان زردی نوزاد با فتوتراپی نوزاد طیف مرئی است.
    که از میان آن نور آبی و نور سبز مناسب ترین نور برای فتوتراپی نوزاد است.

    تعیین اینکه آیا نوزاد نیاز به فتوتراپی نوزاد بر اساس:
    سطح کلی بیلی روبین سرم نوزاد
    سن حاملگی
    ساعات زندگی
    و عوامل خطر فردی
    مل های پایه ای تشکیل می دهد که برای درمان زردی با استفاده از فتوتراپی نوزاد به کار می رود.

    دستورالعمل های فتوتراپی نوزاد

    نوزاد را در جای گرم و خشک قرار دهید.
    نوزاد باید با پوشک و محفاظ چشم در جای خود قرار گیرد.
    دستگاه فتوتراپی نوزاد را در کنار تخت با چراغ تنظیم شده در فاصله توصیه شده از نوزاد قرار دهید. برای چراغهای فلورسنت و چراغ های ال ای دی، برای عدم آسیب به پوست نوزاد، معمولا کمتر از ۱۰ سانتی متر باشد. اگر از نور های نقطه ای هالوژن استفاده کنید، نور باید در فاصله توصیه شده برای جلوگیری از گرمای زیاد ناشی از روشن بودن لامپ قرار بگیرد.
    نور فتوتراپی را روشن کنید.
    نور باید به طور مستقیم به بدن نوزاد تابیده شود.

    کل قسمت های بدن نوزاد باید در معرض نور فتوتراپی نوزاد قرار بگیرد.

    تنها پوشش وی همانطور که گفته شد محافظ چشم و پوشک وی می باشد.

    این نور باید بیشتر به سمت سینه , گردن و شکم و پاهای نوزاد تابیده شود.

    تابش طیفی فتوتراپی نوزاد را با یک رادیومتر در چندین ناحیه در سطح بدن نوزاد اندازه گیری کنید و میانگین نتایج آن را به دست آورید. برای اطمینان از اینکه فتوتراپی نوزاد به طور موثر سطح بیلی روبین را کاهش می دهد، سطوح بیلیروبین را به طور مدام بررسی نمایید. به صورت متناوب، اندازه گیری های تابش طیفی را تکرار کنید و نور را در جای مناسب نگه دارید تا حداکثر بازدهی را از فتوتراپی نوزاد به دست آورید.

    دستگاه فتوتراپی نوزاد

    زردی شکن رسام از تولید کنندگان انواع دستگاه فتوتراپی است.
    این شرکت در اجاره دستگاه زردی نوزاد با کیفیت بالا نیز تخصص دارد. برای انتخاب نوع مناسب دستگاه فتوتراپی جهت درمان زردی می توانید با ما مشاوره نمایید.
    بسیار مهم است که دستگاه فتوتراپی به:
    تناسب زردی
    سن و
    وزن نوزاد
    انتخاب شود.
    تا بهترین بازدهی و نتیجه از درمان به دست آید.
    تجهیز مراکز درمانی نیز از دیگر خدمات تخصصی در شرکت زردی شکن رسام است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *